Załącznik do Uchwały nr 5 PROTOKOŁU
Zgromadzenia Założycielskiego Związku Pracodawców Branży Tłumaczeniowej POLOT z dnia 2 października 2019
KODEKS
Związku Pracodawców Branży Tłumaczeniowej POLOT
PREAMBUŁA
Uznajemy konieczność przestrzegania zasad etyki i kultury przedsiębiorczości. POLOT postrzega uczciwość i rzetelność w działalności gospodarczej za jeden z najważniejszych aspektów biznesu. Działania zmierzające do zapewnienia wysokiej jakości usług, rzetelności wobec kontrahentów, pracowników i klientów, jak i szacunku dla środowiska naturalnego świadczą o odpowiedzialnym podejściu do kierowania firmą i są jednym z trwałych źródeł sukcesu. W warunkach dużej konkurencji przedsiębiorstwo nie może funkcjonować w dłuższym okresie bez korzystnej oceny otoczenia i bez przestrzegania norm etycznych.
W oparciu o te przekonania formułujemy zasady Kodeksu Etyki, do przestrzegania których zobowiązujemy wszystkich członków POLOT.
POLOT stoi na stanowisku, że we wszystkich działaniach w biznesie niezbędne jest zachowanie podstawowych wartości etycznych i uznanie zobowiązań wobec wszystkich interesariuszy przedsiębiorstwa Członka POLOT. Wierzymy, że uczciwość jest warunkiem koniecznym dla osiągniecia stabilności przedsiębiorstwa i jego sukcesu, a reputacja firmy i zaufanie do niej są jednymi z największych wartości firmy.
Przyjęcie Kodeksu oznacza uznanie wspomnianych wartości i zobowiązanie do ich respektowania oraz dbałości o przestrzeganie tych norm.
STOSUNKI Z KLIENTAMI
- Członkowie POLOT świadczą usługi zgodnie z deklaracją ich opisu.
- W przedsięwzięciach reklamowych i innych formach przekazu Członkowie POLOT podają prawdziwe i rzetelne informacje.
- Członkowie POLOT unikają praktyk zmierzających do zwiększenia sprzedaży przez przedsięwzięcia marketingowe niezgodne z prawem.
- Członkowie POLOT powinni posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w obszarze swojej działalności.
STOSUNKI Z PRACOWNIKAMI
- Stosunki Członka POLOT z pracownikami są oparte na wzajemnym szacunku i poszanowaniu godności.
- Członkowie POLOT zatrudniają i awansują pracowników, biorąc pod uwagę̨ kwalifikacje wymagane na danym stanowisku.
- Pracownicy winni być traktowani z szacunkiem i bez dyskryminacji ze względu na religię, narodowość, kolor skóry, wiek, płeć, stan cywilny, orientację seksualną czy inwalidztwo niemające wpływu na rezultaty wykonywanej przez nich pracy.
- Członkowie POLOT dążą do zapewnienia stabilnych miejsc pracy oraz rzetelnie informują pracowników o perspektywach zatrudnienia.
- Członkowie POLOT pomagają pracownikom w podnoszeniu kwalifikacji i wspierają ich karierę̨ w firmie.
- Informacje uzyskane od pracowników podczas pracy nie są używane w celu innym niż ten, dla którego były udostępnione.
- Członkowie POLOT nie tolerują molestowania seksualnego i innych form maltretowania psychicznego lub fizycznego swoich pracowników.
STOSUNKI Z KONTRAHENTAMI
- Stosunki pomiędzy Członkiem POLOT i kontrahentami powinny być oparte na wzajemnym zaufaniu.
- Członkowie POLOT regulują swoje zobowiązania terminowo, zgodnie z zawartymi umowami.
- Członkowie POLOT z umiarem wykorzystują swoją siłę finansową.
- Informacje dotyczące stosunków pomiędzy Członkiem POLOT a kontrahentami winny być traktowane jako poufne.
RELACJE Z KONKURENCJĄ
- Członek POLOT uczciwie współzawodniczy z konkurentami i nie podważa ich reputacji.
- W kontaktach z konkurencją pracownicy Członków POLOT unikają sytuacji umożliwiających przekazanie poufnych informacji dotyczących firmy.
- Członkowie POLOT nie starają się pozyskać informacji dotyczących konkurencji środkami nielegalnymi, takimi jak: szpiegostwo przemysłowe, zatrudnianie pracowników konkurencji w celu otrzymania od nich tajnych informacji, nakłanianie personelu konkurencji lub jej klientów do ujawniania posiadanych przez nich informacji.
ŚRODOWISKO NATURALNE
Członek POLOT jest zobowiązany dbać o ochronę̨ środowiska, a zasoby naturalne użytkować w sposób odpowiedzialny.
ZWIĄZKI BIZNESU Z POLITYKĄ
- Działania Członka POLOT charakteryzują się̨ pełnym poszanowaniem dla prawa realizowanego przez demokratycznie wybrane władze lokalne, regionalne i ogólnokrajowe.
- Członek POLOT nie wspiera działalności politycznej opartej na krzewieniu nienawiści, uprzedzeń oraz dyskryminacji wobec określonych grup lub osób.
- Polityka Członków POLOT w zakresie wspierania działalności społecznej i politycznej powinna być jawna.
- Członek POLOT nie traktuje w sposób szczególnie uprzywilejowany polityków i przedstawicieli władzy.
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
- Członek POLOT będzie przestrzegać przepisów prawa o zamówieniach publicznych, a w szczególności:
a) Nie będzie się̨ starać się wpływać na osoby podejmujące decyzję poprzez wręczanie im prezentów, obiecywanie korzyści oraz dawanie gratyfikacji finansowych.
b) Poda w swojej ofercie warunki merytoryczne zgodne ze stanem faktycznym i rzeczywiście świadczoną usługą, które rzeczywiście będzie spełniać.
c) Rzetelnie przedstawi w swojej ofercie osiągniecia i doświadczenia.
d) Nie będzie podejmować działań dyskredytujących konkurentów.
ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z BIZNESEM MIĘDZYNARODOWYM
- Członek POLOT przestrzega panującego w innych krajach prawa i postępuje z szacunkiem dla mieszkającej w nim społeczności.
- Członek POLOT respektuje tradycję i kulturę kraju, w którym działa.