{"id":6916,"date":"2020-04-21T13:11:37","date_gmt":"2020-04-21T11:11:37","guid":{"rendered":"https:\/\/polot.org.pl\/?p=6916"},"modified":"2020-04-21T13:53:51","modified_gmt":"2020-04-21T11:53:51","slug":"tarcza-antykryzysowa-dowiedz-sie-jak-dziala","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/tarcza-antykryzysowa-dowiedz-sie-jak-dziala\/","title":{"rendered":"Tarcza Antykryzysowa: dowiedz si\u0119 jak dzia\u0142a!"},"content":{"rendered":"[vc_row type=&#8221;in_container&#8221; full_screen_row_position=&#8221;middle&#8221; column_margin=&#8221;default&#8221; scene_position=&#8221;center&#8221; text_color=&#8221;dark&#8221; text_align=&#8221;left&#8221; overlay_strength=&#8221;0.3&#8243; shape_divider_position=&#8221;bottom&#8221; bg_image_animation=&#8221;none&#8221;][vc_column column_padding=&#8221;no-extra-padding&#8221; column_padding_position=&#8221;all&#8221; background_color_opacity=&#8221;1&#8243; background_hover_color_opacity=&#8221;1&#8243; column_link_target=&#8221;_self&#8221; column_shadow=&#8221;none&#8221; column_border_radius=&#8221;none&#8221; width=&#8221;1\/1&#8243; tablet_width_inherit=&#8221;default&#8221; tablet_text_alignment=&#8221;default&#8221; phone_text_alignment=&#8221;default&#8221; overlay_strength=&#8221;0.3&#8243; column_border_width=&#8221;none&#8221; column_border_style=&#8221;solid&#8221; bg_image_animation=&#8221;none&#8221;][image_with_animation image_url=&#8221;6914&#8243; alignment=&#8221;center&#8221; animation=&#8221;Fade In&#8221; hover_animation=&#8221;none&#8221; border_radius=&#8221;none&#8221; box_shadow=&#8221;none&#8221; image_loading=&#8221;default&#8221; max_width=&#8221;100%&#8221; max_width_mobile=&#8221;default&#8221; margin_top=&#8221;0&#8243; margin_bottom=&#8221;50px&#8221;][vc_column_text]<strong>W trudnych czasach kwarantanny musimy si\u0119 wzajemnie wspiera\u0107! Kryzys zwi\u0105zany z pandemi\u0105 dotkn\u0105\u0142 tak\u017ce nasz\u0105 bran\u017c\u0119, dlatego Zwi\u0105zek Pracodawc\u00f3w Bran\u017cy T\u0142umaczeniowej POLOT nak\u0142adem si\u0142 biura Intertext Multilingual Communications przygotowa\u0142 opracowanie rz\u0105dowych przepis\u00f3w nazywanych &#8220;Tarcz\u0105 antykryzysow\u0105&#8221;. Tekst rozwiewa w\u0105tpliwo\u015bci wszystkich zagubionych w g\u0105szczu paragraf\u00f3w, ust\u0119p\u00f3w i trudnych termin\u00f3w. Zapraszamy do lektury i ju\u017c teraz zapowiadamy, \u017ce nied\u0142ugo opublikujemy podobne opracowanie pakietu &#8220;Tarcza 2.0&#8221;.<\/strong><\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">W zwi\u0105zku z wej\u015bciem w \u017cycie Ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych z zapobieganiem, przeciwdzia\u0142aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chor\u00f3b zaka\u017anych oraz wywo\u0142anych nimi sytuacji kryzysowych oraz niekt\u00f3rych innych ustaw, kt\u00f3ra stanowi cz\u0119\u015b\u0107 tzw. \u201etarczy antykryzysowej\u201d, przedstawiamy najbardziej istotne regulacje dla przedsi\u0119biorc\u00f3w i pracownik\u00f3w dotkni\u0119tych skutkami trwaj\u0105cej epidemii.<\/span><\/p>\n<ul>\n<li><strong><i><u>Dofinansowanie wynagrodze\u0144 pracownik\u00f3w obj\u0119tych przestojem ekonomicznym lub obni\u017conym czasem pracy<\/u><\/i><\/strong><\/li>\n<\/ul>\n<p><b>Przedsi\u0119biorca<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> dotkni\u0119ty spadkiem obrot\u00f3w gospodarczych uprawniony jest do wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obni\u017cenia wymiaru czasu pracy dla zatrudnionych \u2013 dzia\u0142ania te podejmowane s\u0105 w celu utrzymania p\u0142ynno\u015bci finansowej przedsi\u0119biorcy oraz zagwarantowania utrzymania wsp\u00f3\u0142pracy po powrocie do warunk\u00f3w normalnego funkcjonowania.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Na taki krok zdecydowa\u0107 mog\u0105 si\u0119 <\/span><b>przedsi\u0119biorcy<\/b><span style=\"font-weight: 400;\">, kt\u00f3rych sprzeda\u017c towar\u00f3w i us\u0142ug w uj\u0119ciu ilo\u015bciowym lub warto\u015bciowym uleg\u0142a zmniejszeniu:<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 nie mniej ni\u017c o 15% obliczonych jako stosunek \u0142\u0105cznych obrot\u00f3w w ci\u0105gu dowolnie wskazanych dw\u00f3ch kolejnych miesi\u0119cy kalendarzowych, przypadaj\u0105cych po 1 stycznia 2020\u00a0r. do dnia poprzedzaj\u0105cego dzie\u0144 z\u0142o\u017cenia wniosku, w por\u00f3wnaniu do \u0142\u0105cznych obrot\u00f3w z analogicznych miesi\u0119cy 2019 roku;<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 nie mniej ni\u017c o 25% obliczonych jako stosunek obrot\u00f3w z dowolnie wskazanego miesi\u0105ca kalendarzowego po 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzaj\u0105cego dzie\u0144 z\u0142o\u017cenia wniosku w\u00a0por\u00f3wnaniu do obrot\u00f3w z miesi\u0105ca poprzedniego.<\/span><\/p>\n<p><b>Pracodawca<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> powinien zawrze\u0107 warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obni\u017conego wymiaru czasu pracy w porozumieniu zawartym ze zwi\u0105zkiem zawodowym lub przedstawicielami pracownik\u00f3w. W przypadku niemo\u017cliwo\u015bci wy\u0142onienia przedstawicieli ze wzgl\u0119du na nieobecno\u015b\u0107 pracownik\u00f3w wywo\u0142an\u0105 obecn\u0105 sytuacj\u0105, porozumienie to mo\u017ce by\u0107 zawarte z przedstawicielami pracownik\u00f3w wybranymi przez pracownik\u00f3w uprzednio dla innych cel\u00f3w przewidzianych w przepisach prawa pracy.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">W przypadku przestoju ekonomicznego <\/span><b>pracownicy<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> maj\u0105 za ten czas otrzyma\u0107 wynagrodzenie obni\u017cone maksymalnie o 50%, ale nie ni\u017csze ni\u017c minimalne wynagrodzenie za prac\u0119 z\u00a0uwzgl\u0119dnieniem wymiaru czasu pracy. Wobec pracownik\u00f3w ze skr\u00f3conym wymiarem czasu pracy wynagrodzenie mo\u017ce zosta\u0107 obni\u017cone proporcjonalnie do czasu pracy (przedsi\u0119biorca mo\u017ce ograniczy\u0107 wymiar czasu pracy o 20% \u2013 nie wi\u0119cej ni\u017c do 0,5 etatu) jednak nie mo\u017ce by\u0107 ni\u017csze ni\u017c minimalne wynagrodzenie za prac\u0119 z uwzgl\u0119dnieniem wymiaru czasu pracy.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Dzi\u0119ki \u015brodkom z Funduszu Gwarantowanych \u015awiadcze\u0144 Pracowniczych <\/span><b>pracodawca<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> otrzyma dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju w wysoko\u015bci 50% minimalnego wynagrodzenia plus sk\u0142adki na ubezpieczenia spo\u0142eczne nale\u017cne od pracodawcy od przyznanych \u015bwiadcze\u0144 (1\u00a0533,09\u00a0z\u0142), za\u015b przy obni\u017conym wymiarze czasu pracy Fundusz dofinansuje wynagrodzenia maksymalnie do wysoko\u015bci 40% przeci\u0119tnego miesi\u0119cznego wynagrodzenia z\u00a0poprzedniego kwarta\u0142u og\u0142aszanego przez Prezesa G\u0142\u00f3wnego Urz\u0119du Statystycznego plus sk\u0142adki na ubezpieczenia spo\u0142eczne nale\u017cne od pracodawcy od przyznanych \u015bwiadcze\u0144 (2 452,27 z\u0142).\u00a0<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Oba \u015bwiadczenia przys\u0142ugiwa\u0107 b\u0119d\u0105 przez \u0142\u0105czny okres 3 miesi\u0119cy przypadaj\u0105cych od dnia z\u0142o\u017cenia wniosku o wyp\u0142at\u0119 \u015bwiadcze\u0144. Rada Ministr\u00f3w mo\u017ce w drodze rozporz\u0105dzenia przed\u0142u\u017cy\u0107 ten okres. Z tego typu pomocy przedsi\u0119biorca mo\u017ce skorzysta\u0107 tylko raz. Wniosek o przyznanie \u015bwiadcze\u0144 wraz z niezb\u0119dnymi do zawarcia umowy o wyp\u0142at\u0119 \u015bwiadcze\u0144 dokumentami i\u00a0o\u015bwiadczeniami przedsi\u0119biorca sk\u0142ada do Wojew\u00f3dzkiego Urz\u0119du Pracy. Wnioski mog\u0105 by\u0107 sk\u0142adane elektronicznie.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">W przypadku uzyskania dofinansowania przedsi\u0119biorca nie mo\u017ce wypowiedzie\u0107 umowy o prac\u0119 pracownikom z przyczyn niedotycz\u0105cych pracownika w okresie dofinansowania oraz po okresie dofinansowania \u2013 nie d\u0142u\u017cej jednak ni\u017c przez okres 3 miesi\u0119cy.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Szczeg\u00f3\u0142owe warunki przedstawione s\u0105 w art. 15g przywo\u0142anej ustawy.<\/span><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><i><span style=\"font-weight: 400;\"><u>Dofinansowanie do wynagrodze\u0144 pracownik\u00f3w \u2013 wsparcie dla mikro-, ma\u0142ych i \u015brednich przedsi\u0119biorstw, kt\u00f3re odnotowa\u0142y wysoki spadek obrot\u00f3w<\/u><\/span><\/i><\/li>\n<\/ul>\n<p><b>Przedsi\u0119biorca<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> zatrudniaj\u0105cy mniej ni\u017c 250 pracownik\u00f3w, dotkni\u0119ty wysokim spadkiem obrot\u00f3w w\u00a0ci\u0105gu dowolnie wskazanych dw\u00f3ch kolejnych miesi\u0119cy kalendarzowych 2020 roku w por\u00f3wnaniu do analogicznych dw\u00f3ch miesi\u0119cy 2019 roku mo\u017ce otrzyma\u0107 dofinansowanie do wynagrodze\u0144 pracownik\u00f3w oraz sk\u0142adek na ubezpieczenia spo\u0142eczne od tych wynagrodze\u0144.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Dotyczy to spadku obrot\u00f3w o r\u00f3\u017cnej wysoko\u015bci:<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 w przypadku spadku o co najmniej 30% \u2013 dofinansowanie w wysoko\u015bci nieprzekraczaj\u0105cej kwoty stanowi\u0105cej sum\u0119 50% wynagrodze\u0144 poszczeg\u00f3lnych pracownik\u00f3w obj\u0119tych wnioskiem o\u00a0dofinansowanie wraz ze sk\u0142adkami na ubezpieczenia spo\u0142eczne nale\u017cnymi od tych wynagrodze\u0144, jednak nie wi\u0119cej ni\u017c 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za prac\u0119, powi\u0119kszonego o sk\u0142adki na ubezpieczenia spo\u0142eczne od pracodawcy, w odniesieniu do ka\u017cdego pracownika;<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 w przypadku spadku o co najmniej 50% \u2013 dofinansowanie w wysoko\u015bci nieprzekraczaj\u0105cej kwoty stanowi\u0105cej sum\u0119 70% wynagrodze\u0144 poszczeg\u00f3lnych pracownik\u00f3w obj\u0119tych wnioskiem o\u00a0dofinansowanie wraz ze sk\u0142adkami na ubezpieczenia spo\u0142eczne nale\u017cnymi od tych wynagrodze\u0144, jednak nie wi\u0119cej ni\u017c 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powi\u0119kszonego o sk\u0142adki na ubezpieczenia spo\u0142eczne od pracodawcy, w odniesieniu do ka\u017cdego pracownika;<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 w przypadku spadku o co najmniej 80% \u2013 dofinansowanie w wysoko\u015bci nieprzekraczaj\u0105cej kwoty stanowi\u0105cej sum\u0119 90% wynagrodze\u0144 poszczeg\u00f3lnych pracownik\u00f3w obj\u0119tych wnioskiem o\u00a0dofinansowanie wraz ze sk\u0142adkami na ubezpieczenia spo\u0142eczne nale\u017cnymi od tych wynagrodze\u0144, jednak nie wi\u0119cej ni\u017c 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powi\u0119kszonego o sk\u0142adki na ubezpieczenia spo\u0142eczne od pracodawcy, w odniesieniu do ka\u017cdego pracownika.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Wniosek o dofinansowanie przedsi\u0119biorca sk\u0142ada do powiatowego urz\u0119du pracy w\u0142a\u015bciwego ze wzgl\u0119du na swoj\u0105 siedzib\u0119 lub miejsce wykonywania pracy przez pracownik\u00f3w w terminie 14 dni od dnia og\u0142oszenia naboru przez dyrektora powiatowego urz\u0119du pracy. We wniosku przedsi\u0119biorca o\u015bwiadcza o spadku obrot\u00f3w, braku przes\u0142anek do og\u0142oszenia upad\u0142o\u015bci, niezaleganiu z\u00a0regulowaniem zobowi\u0105za\u0144 podatkowych i sk\u0142adek na ubezpieczenia spo\u0142eczne do ko\u0144ca trzeciego kwarta\u0142u 2019. Dodatkowo wymienia wysoko\u015b\u0107 wynagrodze\u0144 pracownik\u00f3w obj\u0119tych wnioskiem i\u00a0podaje rachunek bankowy. Przedsi\u0119biorca musi wykaza\u0107, \u017ce prowadzi\u0142 dzia\u0142alno\u015b\u0107 co najmniej rok zanim nast\u0105pi\u0142 miesi\u0105c, w kt\u00f3rym wykazuje spadek obrot\u00f3w.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Dofinansowanie obejmuje okres trzech miesi\u0119cy. Przedsi\u0119biorca, kt\u00f3ry otrzyma\u0142 dofinansowanie, jest zobowi\u0105zany do zatrudniania pracownik\u00f3w obj\u0119tych umow\u0105 podpisan\u0105 ze starost\u0105 przez okres dofinansowania oraz po zako\u0144czeniu dofinansowania przez dodatkowy czas r\u00f3wny temu okresowi.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Szczeg\u00f3\u0142owe warunki dotycz\u0105ce przedsi\u0119biorc\u00f3w zatrudniaj\u0105cych pracownik\u00f3w przedstawione s\u0105 w\u00a0art. 15zzb przywo\u0142anej ustawy.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Podobnym zasadom dofinansowania podlegaj\u0105 <\/span><b>przedsi\u0119biorcy<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> b\u0119d\u0105cy osobami fizycznymi <\/span><b>niezatrudniaj\u0105cy pracownik\u00f3w<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> (szczeg\u00f3\u0142owe warunki przedstawione s\u0105 w art.\u00a015zzc). Dofinansowanie dla takich os\u00f3b z urz\u0119du pracy wynosi od 1300 do 2340 z\u0142 miesi\u0119cznie (maksymalnie przez 3 miesi\u0105ce) i jest mo\u017cliwe, je\u015bli taka osoba odnotowa\u0142a spadek obrot\u00f3w (w\u00a0okresie dw\u00f3ch miesi\u0119cy 2020 roku, w por\u00f3wnaniu do analogicznych miesi\u0119cy 2019 roku) w\u00a0wysoko\u015bci:<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 1300 z\u0142, spadek obrotu o 30\u201350%<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 1820 z\u0142, spadek o 50\u201380%<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 2340 z\u0142, spadek o 80% i wi\u0119cej.<\/span><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><i><span style=\"font-weight: 400;\"><u>\u015awiadczenie postojowe dla samozatrudnionych oraz os\u00f3b wykonuj\u0105cych umow\u0119 cywilnoprawn\u0105<\/u><\/span><\/i><\/li>\n<\/ul>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u015awiadczenie postojowe przys\u0142uguje, gdy w nast\u0119pstwie wyst\u0105pienia COVID-19 dosz\u0142o do przestoju w\u00a0prowadzeniu dzia\u0142alno\u015bci, odpowiednio przez osob\u0119 prowadz\u0105c\u0105 pozarolnicz\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 albo przez zleceniodawc\u0119 lub zamawiaj\u0105cego, z kt\u00f3rymi zosta\u0142a zawarta umowa cywilnoprawna.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Dla <\/span><b>samozatrudnionego<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> \u015bwiadczenie takie wynosi 2080 z\u0142 (80% minimalnego wynagrodzenia), je\u015bli samozatrudniony nie zawiesi\u0142 dzia\u0142alno\u015bci, przych\u00f3d w miesi\u0105cu poprzedzaj\u0105cym z\u0142o\u017cenie wniosku by\u0142 ni\u017cszy o 15% ni\u017c w poprzednim miesi\u0105cu i nie by\u0142 wy\u017cszy ni\u017c 300% \u015bredniej pensji (15\u00a0681 z\u0142) lub je\u015bli samozatrudniony zawiesi\u0142 dzia\u0142alno\u015b\u0107 po 31 stycznia 2020 r., a przych\u00f3d nie przekroczy\u0142 wy\u017cej wymienionej kwoty. Samozatrudnieni rozliczaj\u0105cy si\u0119 w formie karty podatkowej s\u0105 uprawnieni do otrzymania \u015bwiadczenia postojowego w wysoko\u015bci 1300 z\u0142.<\/span><\/p>\n<p><b>Osobie wykonuj\u0105cej umow\u0119 cywilnoprawn\u0105<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> przys\u0142uguje takie samo \u015bwiadczenie, z wyj\u0105tkiem zleceniobiorc\u00f3w, kt\u00f3rych przych\u00f3d z um\u00f3w cywilnoprawnych nie przekracza 1300 z\u0142 miesi\u0119cznie (50% minimalnego wynagrodzenia). W przypadku takich os\u00f3b \u015bwiadczenie postojowe wynosi sum\u0119 wynagrodze\u0144 z tytu\u0142u um\u00f3w cywilnoprawnych.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Dla obu tych grup warunkiem jest rozpocz\u0119cie dzia\u0142alno\u015bci lub zawarcie umowy przed 1 lutego 2020 roku.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Ustalenie prawa do \u015bwiadczenia postojowego nast\u0119puje na wniosek osoby uprawnionej sk\u0142adany do Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Szczeg\u00f3\u0142owe warunki zwolnienia przedstawione s\u0105 w art. 15zq i kolejnych przywo\u0142anej ustawy.<\/span><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><i><span style=\"font-weight: 400;\"><u>Zwolnienie z op\u0142acania sk\u0142adek odprowadzanych do ZUS<\/u><\/span><\/i><\/li>\n<\/ul>\n<p><b>Przedsi\u0119biorcy zatrudniaj\u0105cy maksymalnie 9 os\u00f3b<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> mog\u0105 skorzysta\u0107 ze zwolnienia ze sk\u0142adek ZUS przez 3 miesi\u0105ce. Oznacza to zwolnienie w okresie od 1 marca do 31 maja z op\u0142acania sk\u0142adek m.in. na ubezpieczenia spo\u0142eczne, zdrowotne, Fundusz Pracy.\u00a0<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">W przypadku <\/span><b>os\u00f3b prowadz\u0105cych dzia\u0142alno\u015b\u0107 pozarolnicz\u0105<\/b><span style=\"font-weight: 400;\">, kt\u00f3re op\u0142acaj\u0105 sk\u0142adki wy\u0142\u0105cznie na <\/span><b>w\u0142asne ubezpieczenie<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> (ubezpieczenia spo\u0142eczne lub ubezpieczenie zdrowotne), kt\u00f3re prowadzi\u0142y dzia\u0142alno\u015b\u0107 przed 1 lutego 2020 r., r\u00f3wnie\u017c istnieje mo\u017cliwo\u015b\u0107 zwolnienia z\u00a0obowi\u0105zku op\u0142acenia sk\u0142adek na obowi\u0105zkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarno\u015bciowy nale\u017cne za okres od 1 marca 2020 r. do 31 maja 2020 r.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Musi jednak zosta\u0107 spe\u0142niony warunek, \u017ce taka dzia\u0142alno\u015b\u0107 by\u0142a prowadzona przed 1 lutego 2020 r. Nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c wykaza\u0107, i\u017c przych\u00f3d z tej dzia\u0142alno\u015bci w rozumieniu przepis\u00f3w o podatku dochodowym od os\u00f3b fizycznych uzyskany w pierwszym miesi\u0105cu, za kt\u00f3ry jest sk\u0142adany wniosek o\u00a0zwolnienie z op\u0142acania sk\u0142adek, nie by\u0142 wy\u017cszy ni\u017c 300% prognozowanego przeci\u0119tnego miesi\u0119cznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Zwolnienie z obowi\u0105zku op\u0142acania sk\u0142adek na okre\u015blone \u015bwiadczenia nie oznacza utraty prawa do tych \u015bwiadcze\u0144 przez osoby zwolnione.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Wniosek o zwolnienie z op\u0142acania sk\u0142adek nale\u017cy przekaza\u0107 do Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych nie p\u00f3\u017aniej ni\u017c do 30 czerwca 2020 r. Wniosek mo\u017ce zosta\u0107 z\u0142o\u017cony w formie dokumentu papierowego albo elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, za pomoc\u0105 profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udost\u0119pnionym przez ZUS.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Szczeg\u00f3\u0142owe warunki zwolnienia przedstawione s\u0105 w art. 31zo i kolejnych przywo\u0142anej ustawy.<\/span><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><i><span style=\"font-weight: 400;\"><u>Zasi\u0142ek opieku\u0144czy<\/u><\/span><\/i><\/li>\n<\/ul>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Wprowadzona zosta\u0142a mo\u017cliwo\u015b\u0107 z\u0142o\u017cenia wniosku o dodatkowy zasi\u0142ek opieku\u0144czy na dalsze 14 dni. Dodatkowy zasi\u0142ek opieku\u0144czy mo\u017cna pobiera\u0107 w przypadku sprawowania opieki nad:<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 osob\u0105 poni\u017cej 18 roku \u017cycia posiadaj\u0105c\u0105 orzeczenie o znacznym stopniu niepe\u0142nosprawno\u015bci albo orzeczenie o niepe\u0142nosprawno\u015bci, w przypadku zamkni\u0119cia plac\u00f3wki;<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 chorym doros\u0142ym niepe\u0142nosprawnym cz\u0142onkiem rodziny w przypadku zawieszenia dzia\u0142alno\u015bci plac\u00f3wek dziennego pobytu;<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">\u2013 dzieckiem do uko\u0144czenia 8 roku \u017cycia.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Pracownik sk\u0142ada o\u015bwiadczenie u pracodawcy, kt\u00f3ry nast\u0119pnie przekazuje je do Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych. Wz\u00f3r o\u015bwiadczenia mo\u017cna pobra\u0107 na stronie internetowej ZUS. Osoby prowadz\u0105ce dzia\u0142alno\u015b\u0107 pozarolnicz\u0105 sk\u0142adaj\u0105 o\u015bwiadczenie w ZUS.<\/span><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><i><span style=\"font-weight: 400;\"><u>Zmiany dotycz\u0105ce podatk\u00f3w<\/u><\/span><\/i><\/li>\n<\/ul>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">W\u00a0celu poprawny p\u0142ynno\u015bci finansowej wprowadzone zosta\u0142y u\u0142atwienia w zakresie przepis\u00f3w podatkowych.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Dotycz\u0105 one mi\u0119dzy innymi przesuni\u0119cia terminu p\u0142atno\u015bci zaliczek na podatek dochodowy.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">W przypadku gdy p\u0142atnik podatku poni\u00f3s\u0142 negatywne konsekwencje ekonomiczne zwi\u0105zane z\u00a0epidemi\u0105, mo\u017ce skorzysta\u0107 z przesuni\u0119cia terminu przekazania zaliczek pobranych w marcu i\u00a0kwietniu 2020 roku na podatek od przychod\u00f3w z okre\u015blonego tytu\u0142u.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Zaliczaj\u0105 si\u0119 do nich przychody: ze stosunku s\u0142u\u017cbowego, ze stosunku pracy, z pracy nak\u0142adczej, sp\u00f3\u0142dzielczego stosunku pracy, zasi\u0142k\u00f3w pieni\u0119\u017cnych z ubezpieczenia spo\u0142ecznego wyp\u0142acanych przez p\u0142atnik\u00f3w, z wykonywania us\u0142ug na podstawie umowy zlecenia, z wykonywania us\u0142ug na podstawie umowy o dzie\u0142o, z tytu\u0142u praw autorskich i praw pokrewnych. Zap\u0142ata zaliczek z powy\u017cej wskazanych tytu\u0142\u00f3w, kt\u00f3re zostan\u0105 pobrane w marcu i kwietniu 2020 r. zamiast odpowiednio do 20 kwietnia i 20 maja, mo\u017ce by\u0107 dokonana do 1 czerwca 2020 r.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Istnieje r\u00f3wnie\u017c mo\u017cliwo\u015b\u0107 odliczenia straty z 2020 r. od dochodu (przychodu). Podatnicy, kt\u00f3rzy z\u00a0powodu COVID-19 ponie\u015bli strat\u0119 z pozarolniczej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w 2020 r. oraz uzyskali w 2020 r. \u0142\u0105czne przychody z pozarolniczej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej ni\u017csze o co najmniej 50% od \u0142\u0105cznych przychod\u00f3w uzyskanych w 2019 r. z tej dzia\u0142alno\u015bci, mog\u0105 o wysoko\u015b\u0107 tej straty obni\u017cy\u0107 odpowiednio doch\u00f3d lub przych\u00f3d uzyskany z dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w 2019 r.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Obni\u017cenie jest jednorazowe i nie mo\u017ce by\u0107 wi\u0119ksze ni\u017c o kwot\u0119 5 mln z\u0142. W celu skorzystania z odliczenia straty nale\u017cy z\u0142o\u017cy\u0107 korekt\u0119 zeznania podatkowego za 2019 r. Nieodliczon\u0105 kwot\u0119 straty za 2020 r. podatnicy b\u0119d\u0105 mogli w dalszym ci\u0105gu rozliczy\u0107 r\u00f3wnie\u017c na dotychczas obowi\u0105zuj\u0105cych zasadach og\u00f3lnych.<\/span><\/p>\n<hr \/>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Szczeg\u00f3\u0142owe informacje uzyska\u0107 mo\u017cna w nast\u0119puj\u0105cych \u017ar\u00f3d\u0142ach:<\/span><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><span style=\"font-weight: 400;\">Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych z\u00a0zapobieganiem, przeciwdzia\u0142aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chor\u00f3b zaka\u017anych oraz wywo\u0142anych nimi sytuacji kryzysowych oraz niekt\u00f3rych innych ustaw;<\/span><\/li>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><span style=\"font-weight: 400;\">Przewodnik Antykryzysowy dla Przedsi\u0119biorc\u00f3w przygotowany przez Polski Fundusz Rozwoju;<\/span><\/li>\n<li style=\"font-weight: 400;\"><span style=\"font-weight: 400;\">Internetowa strona rz\u0105dowa: <a style=\"color: blue;\" href=\"https:\/\/www.gov.pl\/web\/tarczaantykryzysowa\" target=\"_blank\" rel=\"noopener noreferrer\"> https:\/\/www.gov.pl\/web\/tarczaantykryzysowa<\/a>.<\/span><\/li>\n<\/ul>\n[\/vc_column_text][\/vc_column][\/vc_row]\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>[vc_row type=&#8221;in_container&#8221; full_screen_row_position=&#8221;middle&#8221; column_margin=&#8221;default&#8221; scene_position=&#8221;center&#8221; text_color=&#8221;dark&#8221; text_align=&#8221;left&#8221; overlay_strength=&#8221;0.3&#8243; shape_divider_position=&#8221;bottom&#8221; bg_image_animation=&#8221;none&#8221;][vc_column column_padding=&#8221;no-extra-padding&#8221; column_padding_position=&#8221;all&#8221; background_color_opacity=&#8221;1&#8243; background_hover_color_opacity=&#8221;1&#8243; column_link_target=&#8221;_self&#8221;&#8230;<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":6914,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":{"0":"post-6916","1":"post","2":"type-post","3":"status-publish","4":"format-standard","5":"has-post-thumbnail","7":"category-aktualnosci"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6916","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6916"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6916\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6922,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6916\/revisions\/6922"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6914"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6916"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6916"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/polot.org.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6916"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}